آموزش محل ادرار به سگ ها

به نقل از لوسی پت

برای کسانی که تازه صاحب سگ شده اند و در نتیجه در امر نگهداری سگ مبتدی هستند توالت کردن نابه جا معضل بزرگیست ، اما با کمی صبر و حوصله می توان آن را حل نمود . سگ ها معمولا تمایل دارند در جاهایی که خودشان یا سایر سگ ها توالت کرده اند اقدام به ادرار و مدفوع نمایند . بنابراین اگر برایشان ممکن باشد به چنین محل هایی خواهند رفت .

آموزش محل توالت کردن به توله سگ ها

توله سگ ها به طور حتم پس از نوشیدن مایعات یا بیدار شدن از خواب و در عرض نیم یا یک ساعت پس از خوردن غذا ادرار یا دفع مدفوع می کنند ، لذا در این موقع حیوان را به محلی که برای توالت کردن در نظر گرفته اید منتقل کنید و نگه دارید . این محل ممکن است قسمتی از منزل که توسط ورزنامه پوشیده شده باشد یا اینکه محلی خاص برای حیوان تعبیه شده باشد . قبل و بعد توالت کردن با توله سگ بازی کنید و در حین حال کلمات خاصی را به زبان بیاورید . این کلمات بعدها به عنوان فرمان یا علامتی جهت توالت کردن به کار خواهد رفت ، اما دقت کنید که این فرمان یا فرمانهای دیگر کاملا متفاوت باشند .

اگر شما به سگ مهلت دادید تا از خانه خارج شود و عمل دفع را انجام دهد ولی سگ پس از بازگشت به خانه زمین یا فرش را کثیف نمود ، بایستی به او بفهمانید که کارش اشتباه بوده و با گفتن واژه ی “بد” حیوان را سرزنش نمایید . چندین با این وازه را تکرار کنید و سپس با عجله او را به بیرون از خانه ببرید . اگر باز بیرون خانه مدفوع کرد او را تشویق کنید . اگر تازه صاحب یک توله سگ شدید ، تعطیلات آخر هفته تان را به آن اختصاص دهید و کل روز را جهت تربیت و تعلیم توالت رفتن صرف کنید . اگر شما در زمان بیدای توله سگ آن را تحت نظر قرار دهید و محل مورد نظرتان جهت دفع کردن را به حیوان نشان دهید ، توله سگ در دفعات از آن محل برای دفع ادرار و مدفوعش استفاد خواهد نمود . اگر چه تعطیلی کسل کننده ای خواهد بود اما بهتر از این است که به به طور منقطع ساعت ها یا روزها را صرف تعلیم توالت رفتن به سگ نمایید . به توله سگی که سن بیشتری دارد می توان به طور کامل در خلال یک تعطیلی آخر هفته توالت رفتن را آموخت .

از تنبیه توله سگ هایی که به اشتباه در جاهای ممنوع توالت می کنند اجتناب کنید و به جای تنبیه کردن  واژه های “بد” یا کلمه ی “نه” را چندین بار با لحنی عصبانی تکرار نمایید . دوباره یادآوری می شود که توله سگ هایی که به طور آزادانه در خانه در خانه رفت و آمد دارند معمولاً در جاهای ممنوع نیز توالت می کنند . برای جلوگیری از این کار آنها ، وقتی احساس می کنید حیوان آماده ی دفع کردن است او را به حیاط ببرید و در جای خاصی که کف آن از سایر قسمت ها متمایز است قرار دهید ؛ حیوان خیلی سریع به این محل عادت می کند .

نکات زیر را مورد توجه قرار دهید :

– ایستادن پشت در مشخصه این است که سگ می خواهد جهت توالت کردن به خارج خانه برود .- سگ ها دوست دارند در محل قبلی شان توالت کند ، لذا با بو کشیدن آن محل را پیدا می کنند . – وقتی سگ در حال توالت کردن است، با گفتن کلماتی تحسین برانگیز (آفرین) ، سگ را تشویق به این کار نمایید .

افرادی که صاحب سگ های کوچک خانگی هستند نیز تمایل دارند با وجود اینکه سگ توالت کردن روی روزنامه یا داخل جعبه توالت را یاد گرفته است به خارج خانه برود . به منظور تعلیم توالت در خارج خانه ، ابتدا روزنامه و جعبه توالت را به خارج از خانه منتقل کنید  و هنگامی که احساس کردید زمان توالت کردن توله سگ فرا رسیده است آن را به خارج خانه هدایت کنید و در محل مورد نظر قرار دهید . توله سگ به کمک قدرت بویایی اش محل توالت کردن را پیدا می کند و لازم نیست شما خودتان را به زحمت بیاندازید . توله سگ پس از مدتی به این محل عادت می کند .

روزنامه ای که برای تشخیص محل توالت در خارج خانه قرار داده اید را به تدریج کوچک و کوچکتر کنید تا اینکه سرانجام کاملا آن را بردارید . در صورت استفاده از جعبه نیز موادی را که در کف جعبه توالت قرار می دادید کم کم خارج کنید و بعد از گذشت چند روز جعبه را بردارید . با گذشت زمان شما هر روز قسمتی از مواد جانبی موجود در محل توالت را بردارید تا اینکه نهایتا تنها زمین یا سبزه باقی بماند . بعد از سپری شدن این مدت باید سگتان کاملا تربیت شده باشد . به طور حتم وقتی شما روزنامه را از خانه به حیات آوردید باید آن را با قرار دادن چند قطعه سنگ در گوشه هایش ثابت کنید تا باد ان را حرکت ندهد !

اگر شما صاحب سگ بالغی شدید که راه و رسم زندگی در خانه را آموزش ندیده است ، با آن حیوان مانند یک توله سگ رفتار کنید . توله سگ ها بعد از غذا خوردن ، آب خوردن ، قدم زدن یا بازی کردن توالت می کنند . قبل از اینکه به سگ یاد دهید جهت توالت کردن به خارج از خانه برود استفاده از روزنامه را در خانه به حیوان بیاموزید . علاوه بر این ، دکتر دامپزشک به شما توصیه می کند قبل از واکسن زدن به توله سگ ، حیوان را به خیابان نبرید چرا که امکان ابتلا به بیماریهای واگیر دار وجود دارد . لذا استفاده از روزنامه برای افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند مفید خواهد بود .

محوطه کوچکی را در نظر بگیرید و تمام این محوطه را از چندین لایه روزنامه بپوشانید و صبر کنید تا توله سگ از آنها استفاده نماید . سپس روزنامه های خیس شده را با روزنامه های خشک تعویض کنید . این کار را یک یا دو روز ادامه دهید سپس یک قسمت کوچک از محلی را که به وسیله ی روزنامه پوشانده شده بدون روزنامه بگذارید ؛ به این امید که توله سگ در آن محل ادرار نکند . اگر توله سگ این محل را خیس کرد به او توجه دهید ؛ حیوان را روی روزنامه بگذارید تا بفهمد که تنها محلی که می تواند ادرار کند روی روزنامه است . به مرور زمان وقتی توله سگ دلیل پوشانده شده زمین را با روزنامه فهمید می توانید فضایی را که از روزنامه پوشانده شده محدود تر کنید و مرتب روزنامه خیس شده را تعویض نمایید تا زمانی که توله سگ آنقدر بزرگ شود که بتواند به خیابان برود .

معمولا در شب برای توله سگ راحت تر است که آب نخورد زیرا به حیوان کمک خواهد کرد که ادرار خود را کنترل کند ؛ بنابراین حداقل دو ساعت قبل از خواب به توله سگ آب ندهید و حتما قبل از خوابیدن سگ را به بیرون ببرید و یا از روزنامه استفاده نمایید .

نکات زیر را مورد توجه قرار دهید :

– بو کشیدن زمین اولین نشانه ی تمایل سگ به ادرار کردن می باشد . بنابراین شما تنها چند ثانیه وقت دارید که توله سگ را روی روزنامه قرار دهید .

– به سرعت سگ را بلند کنید و روی روزنامه بگذارید . روزنامه به دلیل قابلیت جذب بالا بهترین وسیله برای این منظور است .

– بهتر است به منظور تشویق سگ به ادرار کردن ، از قطره هایی که به این منظور ابداع شده است (قطره های تعلیم ادرار که در کلینیک های دامپزشکی قابل تهیه هستند) استفاده کنید . به این صورت که چند قطره از محلول مذکور را بر روی کاغذ روزنامه بریزید و در هنگام دفع ، توله را بر روی این روزنامه ببرید . به این ترتیب و به مرور زمان ، توله محل ادرار را خواهد شناخت .

در اینجا متذکر می شویم که بعضی از توله سگها ذاتا از اینکه روزنامه ای در زیر پایشان باشد متنفرند بنابراین به این توله ها بهتر است سریعا روش توالت کردن در خارج خانه را بیاموزید .

حال مروری خواهیم داشت بر مطالب گفته شده در مورد توالت بر روی روزنامه :

– توله سگ را در اتاقی که به آسانی قابل تمیز شدن است محبوس نمایید و کف اتاق را با روزنامه مفروش کنید . وقتی توله سگ به توالت کردن در یک نقطه عادت کرد سایر روزنامه ها را بردارید . شما می توانید تدریجا روزنامه ها را برداشته و سرانجام تنها از یک ورق روزنامه استفاده کنید .

– به منظور آموزش ادرار کردن در بیرون از منزل ، در یک روز خوب و آفتابی روزنامه را در خارج خانه قرار دهید . روز بعد روزنامه را به طور کل بردارید . به طور حتم سگ جهت توالت کردن به خارج خانه خواهد رفت . پس از انجام این کار حیوان را تشویق به عمل انجام شده اش نمایید . مراقب باشید سگ دوباره جهت پیدا کردن روزنامه به طرف در خانه بر نگردد .

روش کنترل دفع مدفوع با استفاده ازکاغذ روزنامه

به منظورتربیت توله با استفاده از روزنامه ، تمام کف اتاق ویا فضای محصورمورد نظرتان را با چندین لایه از ورقه های روزنامه بپوشانید . سپس توله را درآن محوطه نگهداری کنید . منتظر دفع مزاج او بر روی روزنامه باشید . سپس ورقه های کثیف را جمع آوری وتعویض نمایید . این عمل را برای یک تا دو روز تکرارکنید و سپس تعدادی از روزنامه ها را بردارید . احتمالاً توله سگ ازجاهای خالی برای دفع مدفوع استفاده نخواهد کرد . اگر استفاده نمود او را با ملایمت تنبیه کنید و روی کاغذها ببرید . در این حالت حیوان متوجه می شود که باید این کار را در روی کاغذها انجام دهد و مفهوم کاغذها را درک خواهد کرد .

این وضعیت ادامه می یابد تا وقتی که تنها دو ورقه روزنامه در گوشه اتاق پهن باشد . تا قبل از این که سگ را بیرون بیاورید از روزنامه استفاده کنید . بعد از اینکه با حیوان در بیرون از خانه قدم زدید و او توانست در آنجا دفع کند ، یاد می گیرد که بیرون ازخانه تنها محل برای دفع مدفوع است . پس می توانید روزنامه ها را بردارید و در عین حال رفتار سگ را زیر نظر بگیرید و اگر احتیاج به بیرون رفتن دارد (با عصبانیت دنبال روزنامه می گردد) ، در این حالت به سرعت او را بیرون ببرید و او می تواند مدفوع خود را دفع کند و این روش را تا موقعی ادامه دهید که به خوبی به آن عادت نماید و درخانه مدفوع نکند .

روش آموزشی دفع مدفوع با استفاده ازجعبه

این روش ساده و آسان است . برای شروع ، به طور مرتب حیوان را بیرون ببرید و پس از آنکه حیوان مدفوع کرد ، او را مورد تشویق قرار دهید و هنگامی که به خانه برگشتید او را در داخل جعبه ای بزرگ قراردهید . حیوان آن را لانه خود خواهد دانست و در آنجا می خوابد . اگر سگتان را درمحیط منزل آزاد می گذارید باید به شدت تحت کنترل قرار گیرد و شبها چند ساعت توله را خارج از خانه ببرید و پس از بازگشت در جعبه اش بگذارید . صبحها وقتی بیدار می شوید و یا وقتی از بیرون می آیید توله را به سرعت از جعبه خارج نموده به خارج از محیط منزل ببرید تا در آنجا مدفوع نماید . سپس به حیوان اجازه دهید که آزادانه بازی کند اما تحت کنترل باشد .

عده ای از متخصصین رفتار حیوانات معتقدند توله به زودی با لانه خو می گیرد . مثل نیاکان اولیه خود که به همراه انسانها در غارها زندگی می کردند . عادت دادن حیوان به سهولت انجام خواهد یافت زیرا سگها حیواناتی تمیزهستند و از آلوده کردن لانه خود پرهیز می کنند . بنابراین محدود کردن توله درلانه اش درساعات خاصی از شبانه روز موجب می شود که اجابت مزاج خود را کنترل نماید چرا که در می یابد تا بیرون برود . از شما پاداش خواهد گرفت .

اگر در حین تمرین خطایی از حیوان سر زد به ملایمت تنبیه اش نمایید و فوراً به بیرون و به جایی که قبلاً مدفوع خود را دفع کرده بود ببرید . دراین حالت به خاطر می آورد که تنها محل مجاز برای دفع مدفوع بیرون ازخانه است . توله جوان به دفعات بیشتری برای بیرون رفتن نیازدارد ؛ چون هنوز توانایی کنترل مدفوع خود را بدست نیاورده است .

توله ها را باید یک ساعت بعد ازخوردن غذا بیرون برد . به تدریج با افزایش سن توله قادربه کنترل مدفوع خود خواهد بود و می توان تعداد دفعات بیرون رفتن را به ۴ باردر روز کاهش داد . لانه ای که بدان اشاره شد چیزی نیست جز یک اتاقک محصور محکم که می توانید آن را بخرید و یا بسازید . این لانه سلول زندان و یا وسیله ای برای تنبیه نیست . در حقیقت خیلی از مردم دریافته اند که توله ها لانه را استراحتگاه و محل آرامش تلقی می کنند و با داشتن لانه ای خصوصی احساس رضایت می کنند .

داشتن سگی که به لانه خو گرفته ، باعث خوش شانسی است و درهنگام مسافرت کنترل این حیوان راحت تر است . وقتی او را در جعبه می گذارید حرکاتش محدود می شود و از اتفاقات غیر منتظره نیز جلوگیری می شود . عده ای از مردم لانه را از فروشگاه مخصوص حیوانات خانگی می خرند . درعین حال ساختن آن نیز زیاد مشکل نیست . فقط باید مطمئن شد که به حد کافی محکم باشد و دارای کف مناسب و تهویه خوبی باشد و اندازه آن طوری باشد که توله به راحتی در آن حرکت کند .

گاهی اوقات توله در قسمتی از لانه استراحت و در طرف دیگر آن مدفوع را دفع می کند . برای جلوگیری از این کار می توانید فضای لانه را با استفاده از دیواره ای متحرک کم کنید و بعد که حیوان بزرگتر شد دیواره را بردارید . در آخر باید یادآور شد که هرگز توله تربیت شده را در موقعیتی قرارندهید که ایجاد مشکل و مزاحمت کند و هرگاه حیوان را از لانه خارج می کنید با دقت مراقب رفتارش باشید و او را زیر نظر قرار دهید .