دلایل مدفوع خواری در سگ ها

دلایل مدفوع خوردن سگ

مدفوع خوردن سگ

مانند انسان‌ها، هر سگ انگیزه خاص خود را برای رفتارهای فردی خود دارد. سگ‌ها به دلایل بیشماری مانند سن، تربیت، شرایط زندگی و رژیم غذایی‌شان مدفوع می‌خورند. خوب است در این مقاله با دلایل مختلف مدفوع خوردن سگ آشنا می‌شوید.

مدفوع خوردن سگ ، یک رفتار غریزی

قبل از اینکه سگ‌ها اهلی و خانگی شوند غذای خود را در میان زباله‌ها پیدا می‌کردند. مدفوع حیوانات (و دیگر سگ‌ها) یکی از خوراک‌های آن‌ها بوده. امروزه شاید خوردن مدفوع باقی مانده تاریخچه زندگی سگ‌ها باشد.

در مواقع خاص، مانند وجود یک توله تازه متولد شده، خوردن مدفوع او کاری غریزی و کاملا طبیعی است.

یک مادر با توله کوچک، به منظور جلوگیری از جذب حیوانات وحشی و شکارچی، محل زندگی خود را از هر گونه بوی ناشی از مدفوع پاک می‌کند. در نتیجه اغلب اوقات مدفوع او را با خوردن آن از محیط پاک می‌کند.

یادگیری سریع سگ

سگ‌ها اگر دانش‌آموز بودند همیشه نمره عالی می‌گرفتند. سگ‌ها خیلی زود مسائل را برداشت می‌کنند و حتی چیزهایی را یاد می‌گیرند که نمی‌خواستید. برای مثال، اگر بلافاصله پشت سر سگ مدفوع او را تمیز کنید ممکن است او اشتباه متوجه شود و کارهای شما را عینا تکرار کند و من بعد بعد از مدفوع کردن با خوردن آن پشت سر خود را تمیز کند. از دیگر دلایل آن نیز می‌توان به یادگیری سگ‌ها از یکدیگر اشاره کرد. گاهی سگ‌ها با مشاهده مدفوع خوردن سگ دیگر از او تقلید می‌کنند و یاد می‍ی‌گیرند.

برای توله سگ‌ها خوردن مدفوع می‌تواند به راحتی یک تجربه آموختنی باشد. توله سگ‌ها با امتحان کردن هر چیزی توسط دهانشان دنیای اطرافشان را می‌شناسند. بیشتر توله ها در همان چند تجربه اول از خوردن مدفوع از آن بیزار می‌شوند در نتیجه اگر سگ شما هنوز یک توله است تا حدودی خیالتان راحت باشد چراکه شانس این را دارید که  این رفتار خود را به مرور زمان تغییر دهد. تنها چشم از او برندارید و و هر زمان که ممکن بود مدفوع را از محیط بردارید تا از شکل گیری عادت بد در سگ خود جلوگیری نمایید.

چرا باید سگی را که مدفوع می‌خورد به دامپزشکی برد؟

اگر سگ شما مدفوع می‌خورد باید اطمینان حاصل کنید که به خاطر مسائل سلامت نیست. بعضی سگ‌ها به خاطر عدم دریافت مواد مغذی کافی شروع به خوردن مدفوع می‌کنند. گاهی ممکن است انگل داشته باشند یا از مسائل مربوط به پانکراس رنج ببرند. در هر حال تمام سگ‌هایی که مدفوع می‌خورند باید توسط دامپزشک ویزیت شوند.

یک مسئله جالب‌ این است که زمانیکه سگ‌های مختلف در یک مکان نگهداری می‌شوند و یکی از آن‌ها مریض می‌شود سگ سالم گاهی شروع به خوردن مدفوع سگ مریض می‌کند. این کار احتمالا یک واکنش غریزی برای مخفی کردن سگ ضعیف از دید شکارچی است، تقریبا شبیه به همان کاری که مادر برای توله‌اش انجام می‌دهد.

چرا گاهی سگ شما خوردن مدفوع را به غذای خودش ترجیح می‌دهد؟

سیستم گوارشی یک سگ وابسته به ترکیبی خاص از آنزیم‌های مختلف برای شکستن کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها است.

تحقیقات نشان می‌دهد که سیستم گوارش سگ به میزان کافی با رژیم غذایی امروزی که در آن پروتئین حیوانی کمتر و کربوهیدرات و پروتئین گیاهی بیشتری به او می‌رسد تطبیق پیدا نکرده است. بعضی از متخصصات تغذیه حیوانات خانگی این فرضیه را عنوان کرده‌اند که سگ‌ها برای مصرف دوباره آنزیم‌ها و هضم بهتر غذا مدفوع خود را می‌خورند.

یک نظریه دیگر نیز وجود دارد که عدم دریافت مواد مغذی معینی منجر به مدفوع خواری می‌گردد. گفته میشود کمبود ویتامین ب از دلایل خوردن مدفوع توسط سگ‌ها می‌باشد. تئوری دیگر در این باره این است که خوراندن بیش از حد به سگ منجر به مدفوع خواری می‌گردد. سگی که بیش از حد غذا می‌خورد نمی‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنش را از غذا جذب کند از این‌رو با خوردن مدفوع شروع به بازیابی مواد مغذی از دست رفته بدن خود می‌کند.

صاحبان اهمالگر

در بسیاری از موارد، رفتار یک سگ مستقیما با رفتار والدین ارتباط دارد. بعضی از سگ‌ها فقط برای جلب توجه از صاحب خود مدفوع می‌خورند. حتی نشان دادن واکنش منفی نیز همچنان از نظر آن‌ها جلب توجه محسوب می‌شود. بدین ترتیب والدینی که برای مدفوع خوردن سگ به او پرخاش می‌کنند در حقیقت در حال تقویت رفتار او هستند.

سگ‌هایی که خسته و تنها هستند نیز ممکن است مدفوع را بخورند یا با آن بازی کنند فقط برای اینکه زمان بگذرد و سرگرم شوند. و عده‌ی دیگری از سگ‌ها ممکن است فقط به خاطر اینکه در طول روز غذای کافی دریافت نمی‌کنند شروع به مدفوع خواری کنند. اگر محیط زندگی یک سگ تمیز نگهداشته نشود بعضی از سگ‌ها برای نگهداری خانه‌شان و تمیز بودن آن ممکن است به مدفوع خواری رو بیاورند.

 

در اینجا به ارائه ۲۰ دلیل برای مدفوع خواری سگ می پردازیم:

۱٫ممکن است سگ گرسنه باشد.اگر سگ دسترسی به غذا نداشته باشد ممکن است مدفوع خواری کند.

۲٫برخی سگها برای تمیز کردن محیط زندگی خود مدفوع خواری می کنند.این حالت در زمانی رخ می دهد که سگ در یک جعبه یا لانه محصور باشد یا زنجیر شده و به بیان دیگر محدود شده باشد.

۳٫اگر سگی مدفوع را حمل کند و سپس بخورد شاید دلیل ژنتیکی داشته باشد.برخی سگ ها به طور غریزی اشیا را با دهانشان حمل می کنند.

۴٫حضور کرم یا انگل یکی دیگر از دلایل مدفوع خواری است،چون اینها مواد غذایی بدن سگ را مصرف کرده واو را دچار گرسنگی و سوء تغذیه و وادار به خوردن مدفوع می کنند.

۵٫ممکن است سگ مدفوع حیوانات دیگر مثل مدفوع گربه را به دلیل وجود مواد مغذی که در غذای خودش وجود ندارد بخورد.

۶٫برخی سگ ها برای وقت گذرانی مدفوع خواری می کنند،چون خسته و تنها هستند و این نشانه غفلت از آنهاست.

۷٫علت دیگر مدفوع خواری اضطراب و عصبی بودن سگ است.استرس حیوانات را به انجام کارهای عجیب وا می دارد.

۸٫گاهی سگ مدفوع را می خورد تا مدرک را مخفی کند، این در صورتی است که سگ به خاطر دفع مدفوع تنبیه شده باشد و او این کار را می کند تا از عصبانی شدن صاحبش جلوگیری کند.

۹٫اگر سگی توله داشته باشد ممکن است مدفوع توله هایش را بخورد.این یک رفتار غریزی است و در طبیعت با این کار توله ها از دسترس شکارچی ها در امان می مانند.

۱۰٫برخی سگها و توله ها مدفوع را بعنوان یک چیز جدید می خورند و برای آنها یک تجربه جدید محسوب می شود چون شناخت کافی ندارند.

۱۱٫اگر سگی صاحب خود را در حال برداشتن مدفوع ببیند ممکن است که بخواهد همان کار را تکرار کند.این یک رفتار مقلدانه است.سگ به صاحب خود نگاه می کند و از او یاد می گیرد و وقتی صاحبش مدفوع را در کیسه می گذارد او آن را در دهان می گذارد.

۱۲٫ممکن است سگی سایر سگها را در حال مدفوع خواری دیده و از آنها یاد گرفته باشد.

۱۳٫ برخی سگ ها حقیقتا طعم مدفوع را دوست دارند چون گرم،مرطوب و خیلی شبیه آن چیزی است که در کودکی دیده اند.

۱۴٫اگر سگی از نظر مواد مغذی دچار کمبود باشد ممکن است مدفوع خواری کند.او تلاش می کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را فراهم کند حتی با خوردن مدفوع خود.

۱۵٫گاهی مدفوع سگ شبیه به غذای او به نظر می رسد.این زمانی رخ می دهد که غذای سگ کیفیت پایینی دارد و بدون جذب از دستگاه گوارش عبور می کند.

۱۶٫در برخی موارد این حالت بدلیل تغذیه بیش از حد رخ می دهد و این مخصوصا زمانی است که چربی غذا بالا باشد.

۱۷٫برخی سگ ها برای جلب توجه مدفوع می خورند،چون صاحبشان با دیدن این منظره بسیار مضطرب می شود و این فرصتی است با آنها تا با صاحبشان در تماش باشند. پس در اینجا علت اصلی بی توجهی است.

۱۸٫ممکن است برخی سگها مدفوع  سگ های قوی را بخورند.اگر سگی در برابر سگ های دیگر سر به زیر و مطیع باشد ممکن است مدفوع آنها را بخورد. این اتفاق در مواردی که افراد، تعدادی سگ دارند و غالب و مغلوب در آنها فاکتوری مهم است بیشتر رخ می دهد.

۱۹٫گاهی سگی بیش از یک بار در روز میل به غذا خوردن دارد اما صاحبش یکبار در روز به او غذا می دهد و او به دنبال این مسئله ممکن است مدفوع خواری کند.

۲۰٫در برخی موارد سگ به طور تصادفی مدفوع می خورد ،سگها کنجکاوند و تلاش می کنند هر چیزی را بخورند از جمله مدفوع .