بیماری های قناری

انواع بیماری های قناری

  پیشگیری از بیماری ها, و شناخت بیماری های قناری


بروزجوشهای نا گهانی دراطراف صورت ومنقارقناری بی آنکه قناری علامتی از بیماری داشته باشد,نمایان وظاهرشدن جوشهایی برنگ خودپوست دراطراف منقارو یا درکنار و داخل دهان قناری. ازنظر بالینی سالم بوده وهیچ نشانه ای ازبیماری مشاهده نمیشود, روند بیماری کم بوده وقابل انتقال نمی باشد . ممکن است در یک گله ازقناری ها فقط یک یا تعداد اندکی دچارچنین حالتی شده باشند علت:سرعت ناگهانی درسوخت وسازسلول که بطور عمده دراثرخوردن سیب ز یاد و آبدار پدیدمی آید.


ریزش پرهای دور گردن وسروکله قناری —- دراثراختلالات ووضعیت فیزیولوژیک پدیدآمده. بطوریکه دقت لازم وکافی به عوامل موثر درمتابولیسم نشده مانند: آب_هوا_غلظت و رقت خون و……. علت دیگر ریزش پردرناحیه سروگردن( کچلی وگری) وجودمایت که درزبان آلمانی میلبه خوانده میشود. وازخون بدن قناری تغذیه می نماید. و درآخر,تغییرات ناگهانی رژیم غذایی قناریهاست که چنین عارضهای راپدید می آورد.


تشنج وغش
یکی از علتهای فنت در قناری کمبود برخی از املاح ها وویتامین ها می باشد.علت دیگرسردشدن ناگهانی مکان زندگی قناری است.درقناری های جنس نر,اگرمستی خیلی زیاد باشد اما عمل جفتگیری سروقت انجام نشود ودراثرگذشت زمان قناری با اشیاءجفتگیری مینماید(فتیشیسم)که از این رو قناری مبتلا به بیماری عصبی روانی گشته ودرهنگام جابه جایی ونقل مکان غش ورعشه مشاهده می گردد.علت های دیگرغش در قناری کمبودهوای تازه( آنکسی)که در اثر نزدیک بودن قفس قناری به سقف اتاق ویا استفاده نمودن از مواد غیر مجاز برای لانه سازی (پنبه های غیرطبیعی وابرواسفنج های مصنوعی)میباشد که قناری دردوران جوجگی مبتلا گشته است.


علت بلندشدن و رشد غیرعادی منقاروناخن درقناری بیشتردراثرکمخونیهائی بوجودمی آید که عامل اصلی آن شپشک می باشد. ازدیگرعوامل این عارضه کثیفی وآلودگی محیط زیست بخصوص ناخن قناری می باشد. عوامل دیگرعد م توازن بین املاح ویونهای موجوددربدن پرنده بوده وبطورکلی ازحدتعادل درآمد ن ونحوه رژیم غذائی غلط می باشد.ودرآخروجودجرب پوستی ویورش آنهابه بخش شاخی ومرده پوست منجمله ناخن ها بوده که بخش شاخی ومرده ی ناخن را افزایش میدهند.


عفونت های نهفته راجدی بگیرید!؟
گاهی در قناری هابه هنگام تختمگذاری یابعد از توقف تخمگذاری ودوران کرچ شدن وروی تخم خوابیدن گرفتگی _خشکی و فلجی در پاویا دربال بطور ناگهانی ایجاگردیده است.چنین مسئله ای درحالیست که قناری از قبل در بدن عفونت داشته ودرهنگام کرچ شدن وبالا رفتن حرارت بدن شرایط برای عفونت بیشتر محیا گشته است .چنین شوکی درقناری های نر هم اتفاق می افتد امادر قناری های ماده بعلت کرچ شدن این نوع شوک شایعتر می باشد.


نکته:دانه های پوست کنده شده که در معرض هوا قرار می گیرند,را هیچ وقت دراختیارقناری هایتان قرار ندهید,یکی از علتهای بوجود آورنده ی یبوست و آنتریت های اختصاصی درقناری وبیماریهای گوارشی ,هما ن دانه های آلوده به قارچ است که در اثر عدم پوست حفاظتی آسیب پذیر ومساعد برای جذب آلودگی ها گردیده است .


کسالت یا بیماری !
گاهی در قناری ها نشانی هایی از بیماری مشاهده میشود بی آنکه اثری از میکروب ویا هرگونه نشانه ای ازعامل بیماریزا که درآزمایشگاه به چشم بخورد. گاهی اوقات دامپزشکان در امر تشخیص دچار سردرگمی می شوند .
علت: دراثر تغییر دانه وخوراک روزانه میباشد. قناری شما در گذشته ازچه تخم کتانی وچه ارزنی استفاده میکرده است ,ارزن ریز قناری وحال از ارزن مرغ عشق,ومهمترازآن تخم کتان است که در قناری ها مصرف عمده دانه اصلی را بطورروزانه بعهده دارد.ممکن است تخم کتان هر شهر با یکدیگردارای تفاوتهای جزئی باشند که از این رو طعم ومزه متفاوتی دارد که قناری دانه جدید خریداری شده را پوست کنده اما مقدار اندک آنرا میخورد , که از این رو قناری لاغر, ضعیف, کسل وبیمار بنظر می آید( اختلال درسوخت وساخت سلول ها پدید می آوردکه باعث لک بی موقع در قناری ها میگردد)ا.


نکاتی که باید قبل ازبیماری بدان توجه نمود
نکات ریز و مهمی که می بایست به آنها توجه نمود یک قناری سالم دارای چه خصوصیات باید باشد ؟ هنگامی که شما برای خرید از فروشگاه یا نمایشگاه اقدام می نمایید از بین تعداد زیاد قناری ها ابتدا چند عدد از آنها توجه شما را جلب می کند . این امر نشان دهنده ی این است که خودتان اولین قدم را طی نموده اید یعنی قناری ها با پر و دم صاف . پرنده ای که توجه شما را جلب کرده است ( دارای پر و بال صاف و به اصطلاح تخت ، دم کشیده با استیل و به اصطلاح شکیل ) . پس ابتدا قناری با پرهای صاف و ( تو لک نباشد ) پس از آن به استیل ایستادن روی نی توجه نمائید . قنای ای که هنگام فضله انداختن دم می زند یا اسهال و فضله ی ابکی دارد را انتخاب ننمائید . قدم بعدی وضعیت پاها می باشد . پاهای قناری سالم بسیار ظریف و صاف بوده و پولک ها پوشاننده ی روی پا همگی صاف و خوابیده و به اصطلاح شقاقی نباشد. اطراف مقعد و دم پرنده می بایست تمیز بوده و آثاری از فضله روی آن نباشد. مرحله ی بعد بررسی رفتارهای نابهنجار است . یعنی قناری دارای اضطراب و استرس نباشد . هنگامی که به آن نزدیک می شوید با اضطراب سر خو را به چپ و راست نبرد زیرا پرنده ای که در بینائی ضعیف بوده و یا حتی یک چشمش کور می باشد برای تعیین فاصله ی اجسام سر خود را به طرفین تکان می دهد . حتی ممکن است یکی از چشم های قناری کور باشد و ابتدا شما را نبیند و عکس العملی نشان ندهد ولی با برگرداندن سر و دیدن شما از فاصله ی نزدیک یکدفعه رم کرده و فرار کند . مرحله ی بعدی بررسی دل دل زدن قناری است که هنگام نفس کشیدن پرنده با سختی بسیار عمل دم و بازدم را انجام می دهد . توجه داشته باشید پس از بررسی کامل قناری حتما فضله های کف قفس را مد نظر داشته باشید . اسهال های آبکی – سفید – زرد – کش دار و سبز و یا سبز مایل به بنفش و قرمز ( اسهال خونی ) – بریده بریده و وجود دانه های ریز تکه و بریده در میان فضله می تواند علامتی از علائم بیماری باشد . البته رنگ فضله به تنهایی ملاک بر بیماری نیست چرا که رنگ فضله ارتباط مستقیم با تغذیه ی قناری دارد پس می بایست علائم دیگری که دال بر وجود بیماری می باشد در کنار رنگ و فرم فضله را تحت بررسی قرار داد.


چگونه تشخیص, اسهال؛یاادرار,درقناری ها
در پرندگان و قناری ها ادرارومدفوع بطور همزمان انجام میشود. پس تشخیص ادراربا اسهال(مدفوع آبکی)کاریست نسبتادشوار که من بامختصرتوضیحاتم این کاررابرای شمادوستان آسان می سازم. درقناریهای سالم رنگ وحجم مدفوع جوری است که افراد با تجربه بخوبی تشخیص میدهند . حجم مدفوع درقناری سالم, کوچک بوده ودارای مقدار کمی آب وبه رنگ سیاه وسفید میباشد,که دراثر خوردن هرغذابه همان رنگ در می آید. در حالت سلامت, حجم مدفوع , قناری های جنسیت ماده کمی بزرگتر ازقناری های جنسیت نر میباشد. ادرار و مدفوع قناری وقتی به تنهایی قابل رویت است ,که اختلالاتی درکارکرد دستگاه ویا اندام رخ دهد . مثلا در هنگام ترس وهیجانهای ناگهانی, قناری ادرار بدون مدفوع میگذارد که مانندآب بیرنگ میباشد,و مدفوع بدون ادرارهم دارای حجم کوچک وکم آب ویا بدون آب است که با رنگی تیره وسیاه مشهود میباشد. که این چنین فرمی دلالت بر ناهماهنگی درکارکرد سیستمی واندام های بدن درقناری میباشد . درقناری, اسهال دارای رنگ وحجم نسبتا زیادبوده که از اینرو منجربه کثیفی مخرج میگرددودراثرتکرار, مخرج قناری متورم (قرمز,بادکرده وکمی هم داغ) میشود , وهمچنین باعث دفع مواد الکترولیت ومینرال ها و آب وبرخی مواد مورد نیاز بدن گردیده , که از اینرو,دچار ضعف وسستی وکاهش حرارت بد ن شده. که قناری تمایل به منبع گرمازا از خود نشان میدهد .


جدول بیماریهای قناری بطورمختصر

پرآب شدن و قی کردن چشمها درقناری
در نتیجه نگهداری غلط پدید می آید. جریان هوا، دود و پاشیده شدن آب یا مواد شیمیایی دیگر به پرنده، از سایر علل بروز این بیماری است. استفاده از آب بور یا چای بابونه. در صورت کم نشدن مایع چشم و ادامه بیماری باید به دامپزشکی مراجعه شود، زیرا که احتمال چرکی شدن بیماری وجود داشته و استفاده از آنتی بیوتیک الزامی است ودرصورت نیاز بادامپزشک مشورت نماید


شکستگیها وزخمهای جلدی درقناری
نظیر شکستگی پا و بالها، جراحات بدن و سر و غیره معمولا ناشی از خوردن شدیدد به مانع (به هنگام پرواز) و یا گیر کردن بین میله ها و شاخه درختان و نظایر آنها می باشد. علائم شکستگی در آن است که پرنده قسمت شکسته بدنش را آویزان ساخته و یا از آن استفاده نمی نماید. جراحات سر و بدن در نتیجه بروز خون بخوبی قابل تشخیص هستند. بهتر آن است که برای مداوای شکستگی به دامپزشک مراجعه کرد. خونریزی ناشی از زخم را می توان با استفاده از پنبه کلرید آهن متوقف ساخت. برای این منظور پنبه را مدتی بر روی زخم قرار دهید. از آن پس زخم به خودی خود مداوا می شودد. در صورت لزوم بهتراست ازمحلول ۱۰%پوویدیون ایوداین(بتادین) یامصرف نمودن از محلول گلیسرین یده مناسب میباشد.در خونریزی شدید حتما به دامپزشک مراجعه شود.


اسهال در قناری
اسهال بیماری رایج قناری بوده و خصوصا در اثرمیکروبهاپدید می آیدکه این گونه اسهال را میروبی مینامند.دیگردراثرزیاد مصرف نمودن برخی از غذاها ماننده سفیده تخم مرغ وکاهو پدید می آید …… اسهال می تواند ناشی از چرک روده که بیماری خطردناکی است، باشد. این اسهال که کوکسیدیوزه نامیده می شود، تنها با دارو قابل معالجه است. با ارائه مدفوع قناری بیمار به دامپزشک ,بیماری و مداوای آن بهتر عملی می گرد. استفاده از گرما، (نور خورشید) لامپ مادون قرمز، چای و ذغال پرندگان. در صورت عدم بهبود قناری، کاربرد آنتی بیوتیک در آبی که قبلا جوشانده شده همراه ویتامین ب الزامی است. آنتی بیوتیکهای کارساز عبارتند از ترامایسین، آیرومایسین، کوردینال،فورازولیدون,و….. واستفاده از کایولین وپکتین که بصورت پودری عرضه میگرددبطریقی که روی آن نوشته شده است البته ۱۰%رقیقتر شده مصرف نمود….البته در اسهالهای جزیی میتوان ازغذاها ومیوههایی که دارای مقادیری پکتین هستند دراختیارقناری قرارداده شود ….توجه!هیچگاه برای بند آوردن اسهال از تخم خلفه برای قناریها استفاده نشود..


سرما خوردگی
سرماخوردگی معمولا ناشی از جریان هوای سردپدید می آید. مکان زندگی قناری نیز باید دارای قسمتی محفوظ باشد. سرماخوردگی ممکن است منتهی به چرک ریه شود. علائم سرماخوردگی ها عبارتند از: سرفه و عطسه، تنفس شدید، جاری شدن مایع بینی و چشمان مات. گرما، با استفاده از نور مادون قرمز، آب نوشیدنی گرم توام با آنتی بیوتیک.وپودربی.او.اچB.O.H powder


چاقی یا کاهش متابولیسم در قناری
در نتیجه خوراک پر کالری و عدم تحرک کافی وهمینطور کاهش سوخت وسازبدن دربرابرچربیها پدید می آید.قناریهای چاق تحرک کمی داشته، پرریزانشان دچار اختلال شده و اکثرا آماده برای واگیری امراض مختلف هستند. تحرک زیاد، حداقل داخل اطاق و یا آنکه به پاسیو یا قفس بزرگ منتقل گردند. از خوراک پر کالری پرهیز شود، اما به قناری گرسنگی ندهید، تغذیه با تنها ارزن و تخم کتان برای رژیم یک هفته ای مناسب است درصورت لزوم استفاده نمودن ازلیموی تازه بمیزان دو یاسه قطره دریکصد سی سی آب حل نموده درهفته دوبار مناسب بیباشد.ازقطره لاغری آویزانول استفاده شود.درصورت عدم درمان وطولانی مدت زمان چاقی وهمچنین اختلال درسوخت وساز چربیها , حتما با دامپزشک مشورت نمایید.


شقاق وآ هکی شدن پای قناری
ظهور پینه پا و انگشتان و ایستادن فلس ها که توسط میکروب ,شپشک(میلبه),وکمبود برخی ازویتامینها بخصوص ویتا مین اف پدید می آید. این عارضه موجب خارش دائمی و مزاحمت برای پرنده است. مالیدن پماد مخصوص شقاق با نامهای درموسن شماره دو وسه واستفاده نمودن از کپسول روغن تخم کتان بانام تجاری فلکسید که غنی است ازویتامن اف بمنظورچرب نمودن موضع کپسول رابا سوزن استریل سوراخ نمایید


بیماری آبله قناری
از جمله خطرناکترین بیماریها به هنگام پرورش قناری است. این بیماری ویروسی توسط پرندگان تازه خریداری شده به سایرین منتقل و به سرعت توسعه می یابد. از علائم شاخص آن ظهور لکه های زرد – سفیدی روی سر و سینه پرنده و تنگی نفس شدید است. فورا پرنده بیمار را از سایرین جدا نموده و کل قفس را شستشو و ضد عفونی نمایید. شانس مداوای این بیماری بسیار ضعیف است. اما برای جلوگیری از آن می توان از واکسن مخصوص استفاده کرد.


گرفتگی مجرای تخمگذاری درماده قناری
علل این بیماری معمولا فقدان پوست سخت تخم یا بزرگ بودن تخم ازحد نرمال البته در ماده قناریهای جوان ,دیگر علت دراثر سرد وخشک بودن مکان زندگی ودیگردراثرعصبی شدن وکاهش رفلاکس در هنگام تخمگذاری و همچنین چاقی زیاد و…… است. قناری ماده با پرهای پف کرده و بدون تحرک روی زمین نشسته و مخرجش قرمز و ملتهب می باشد. تنها در صورت تشخیص به موقع، مداوای آن امکان پذیر است. پرنده را گرم نگاه داشته و روغن (کرچک) به مخرجش مالیده و سعی نمایید قطره روغنی داخل مخرج نمایید. اشخاص مبتدی بهتر است از ماساژ با احتیاط خودداری نمایند. ارائه ویتامین ها و تغذیه مناسب , گرما وبخارآب به اندازه ,اغلب موجب عدم پیدایش گرفتگی مجرای تخم گذاری می گردد
.


میلبه یا همان شپشک قناری
این حشرات موذی اغلب توسط پرندگان تازه خریداری شده و یا در پاسیوها توسط پرندگان آزاد به سایر پرنده گان ازخانواده قناری وفنچ سرایت می نماید. پرندگان حامل این کنه ها، نا آرام بوده و با تندی خاصی به تمیز ساختن خود پرداخته و ضعیف می گردند. استفاده ازسمهای مناسب که آسیبی به قناریها وارد نسازد. . قناری را به قفسی فاقد میلبه منتقل ساخته و قفس یا پاسیو مربوطه را شستشو و ضد عفونی کنید. قفس و پاسیو مربوطه را چند روز به حال خود گذارده و سپس از آن استفاده نمایید


اختلالات در پرریزان قناری
اختلالات پرریزان اغلب ناشی از تغذیه غلط است. پرریزان پرنده به مدت طبیعی ۴ تا ۸ هفته به طول نیانجامیده، بلکه ماهها ادامه دارد. آخر کار نیز ممکن است کاملا عملی نگردد. پرهای نو جلای کافی نداشته و شکننده اند. آنان به راحتی می ریزند.قناری نیز از خواندن ممانعتت می کند. استفاده از مولتی ویتامین در آب آشامیدنی، تغذیه با آهک پرنده، استفاده از مواد کمک پرریزان ارائه سبزی تازه، استحمام روزانه و استفادده از نور مادون قرمز برای درمان و جلوگیری این بیماری موثزند. یبوست قناری ها به ندرت دچار یبوست می شوند. علل یبوست تغذیه خوراک سخت و با هضم دشوارومصرف نمودن غذا های مانده و یکجانبه می باشد. علائم بیماری شبیه گرفتگی مجرای تخم گذاری می باشد. از آن جمله می توان پف کردن، بی تفاوتی و زور زدن را نام برد. چکاندن یک قطره روغن کرچک دردهان پرنده با قطره چکان، مالیدن روغن به مخرج پرنده، ارائه سبزی و میوه جات خصوصا برگ های کوچک وتازه کاهوودیگری سیب کارسازند.


ضدعفونی نمودن
ضد عفونی کردن قفس و پاسیو و تجهیزات آن ها به منظور جلوگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دار خصوصا به هنگام پرورش به کرات صورت می یابد . در پاسیو های آفتاب گیر ، نور خورشید بهترین عامل طبیعی نظافت و ضد عفونی است . قناری ها پرندگانی هستند که در طبیعت روی درختان زندگی کرده و لذا هیچ گاه با مدفوع خود در تماس نیستند. ارتباط پرنده با مدفوعش در نگهداری خانگی و در نتیجه تماس با پارازیت های مربوطه غیر قابل اجتناب می باشد . نور ماورای قرمز خورشید موجب مرگ اکثر پارازیت ها و باکتری ها است . همانگونه که گرما و خشک بودن کاری درست است ، از رطوبت و خیسی کف قفس باید پرهیز شود . به منظور ضد عفونی کردن قفس می توان از یک سری مواد موثر استفاده کرد . ساده ترین آن استفاده از آب جوشی است که به ازای هر لیتر آن ۲۰ گرم سودا ( کربنات دو سود ) در آن حل شده است . قفس ها را می توان با آب جوش محتوی سودا و یا زاگروتان ( ؟؟؟ ) ضد عفونی نمود . پاسیو ها را می توان با آب جوش تحت فشار ( همانند شستشوی اتو مبیل ) محتوی سودا ضد عفونی کرد . رنگ سفید دیوار داخل منزل و تجدید آن برای محل اقامت قناری ها به منزله ی ضد عفونی است . برای مبارزه با کنه و میلبه و سایر حشرات موذی باید از اسپری مناسب ضد حشرات استفاده کرد . قبل از ضد عفونی کردن باید لانه ها ، میله ها و ظروف خوراک و آب را خارج ساخت . برخی مواد ضد عفونی را می توان توسط قلم مو به قفس مالیده و یا توسط تلمبه آب گیاهان به قفس پاشید . به هنگام استفاده از این مواد بهتر است با دستمالی جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید . بهترین وسیله برای تمیز ساختن محل اقامت پرنده ، جاروی برقی می باشد . تمیز سازی اساسی و اصولی کل اقامت پرنده بسیار حیاتی است .


راهکارهای جدید درمورد بهداشت ودرمان قناری :برای پیشگیری ازامراض در پرندگان باید روزانه ازغذاهای مملور ازاسید آمینه استفاده نموده همینطور ازویتا مینها ودردیگر املاحهای موردنیاز برای هر پرنده تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D 3 درپرندگان موجب کجی وبدشکلی استخوانها بخصوص جناق سینه شده وکمبود اسید آمینه باعث کاهش رشد و پایین رفتن استقامت بدن در برابر بیماریها می شود کمبود املاح نیز می تواند موجب بد شکلی وآهکی شدن منقار، ناخنها گردد. بنابراین بطور روزانه می بایست از سبزیجات تازه مجاز برای هر پرنده استفاده نمود. مثلاً برای قناری می توان از سبزیجاتی نظیر گشنیز، جعفری شاهی ، کاهو برگ تربچه و کاسنی) و میوه جاتی مانند مانند سیب و هویج و مکملی مانند تخم مرغ آب پز شده استفاده نمود ناگفته نماند کف دریا نیز بسیار مفید است. همچنین امروزه مکمل ها و داروهای بسیار مفیدی در بازار وجود دارد که می توان پس از مشورت با دامپزشک یا پرورش دهندگان حرفه ای و با تجربه از آنها استفاده نمود. تمیز نمودن مکان زندگی یکی دیگر از ارکان بهداشت می باشد. روزانه نور مناسب یا بهتر است روزی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قفس ها را در آفتاب کم رنگ یا نیمه آفتاب و نیمه سایه قرار داده شود. در مواقع شیوع بیماری، پرندگان بیمارر ا از سالم جدا نموده و قفسها را بعد از تخلیه با محلول آب الکل طبی اسپری نمائید و پس از خشک شدن قفس ها قناری را در قفسهای ضدعفونی شده قراردهید. 



ضد عفونی کردن مکان زندگی قناری ها ضد عفونی کردن قفس و پاسیو و تجهیزات آن ها به منظور جلوگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دار خصوصا به هنگام پرورشبه کرات ضورت می یابد . در پاسیو های آفتاب گیر ، نور خورشید بهترین عامل طبیعی نظافت و ضد عفونی است . قناری ها پرندگانی هستند که در طبیعت روی درختان زندگی کرده و لذا هیچ گاه با مدفوع خود در تماس نیستند. ارتباط پرنده با مدفوعش در نگهداری خانگی و در نتیجه تماس با پارازیت های مربوطه غیر قابل اجتناب می باشد . نور ماورای قرمز خورشید موجب مرگ اکثر پارازیت ها و باکتری ها است . همانگونه که گرما و خشک بودن کاری درست است ، از رطوبت و خیسی کف قفس باید پرهیز شود . به منظور ضد عفونی کردن قفس می توان از یک سری مواد موثر استفاده کرد . ساده ترین آن استفاده از آب جوشی است که به ازای هر لیتر آن ۲۰ گرم سودا ( کربنات دو سود ) در آن حل شده است . قفس ها را می توان با آب جوش محتوی سودا و یا زاگروتان ( ؟؟؟ ) ضد عفونی نمود . پاسیو ها را می توان با آب جوش تحت فشار ( همانند شستشوی اتو مبیل ) محتوی سودا ضد عفونی کرد . رنگ سفید دیوار داخل منزل و تجدید آن برای محل اقامت قناری ها به منزله ی ضد عفونی است . برای مبارزه با کنه و میلبه و سایر حشرات موذی باید از اسپری مناسب ضد حشرات استفاده کرد . قبل از ضد عفونی کردن باید لانه ها ، میله ها و ظروف خوراک و آب را خارج ساخت . برخی مواد ضد عفونی را می توان توسط قلم مو به قفس مالیده و یا توسط تلمبه آب گیاهان به قفس پاشید . به هنگام استفاده از این مواد بهتر است با دستمالی جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید . بهترین وسیله برای تمیز ساختن محل اقامت پرنده ، جاروی برقی می باشد