تشخیص جنسیت در گونه های مختلف حیوانات

تعیین جنسیت در خرگوش

کسانی که علاقه مند به نگهداری از خرگوش هستن ، اکثرا در تعیین جنسیت اونها قبل از سن بلوغ با مشکل مواجه میشن به همین دلیل در اینجا توضیحاتی از منابع مختلف به همراه عکسهایی که بعضیهاشو خودم گرفتم ( عکسهای زیر ۳ ماهگی ) براتون قرار میدم به امید اینکه شما هم بتونید با توجه به اونها جنسیت خرگوشتون رو مشخص کنید .

بصورت کلی آلت تناسلی در خرگوشهای نر به صورت لوله ای است که در موقع بیرون آمدن از سمت پشتی ۱٫۲ میلی متر از مقعد فاصله دارد و یک جفت بیضه کوچک نزدیک قسمت شکمی دیده میشود . اندام تناسلی در خرگوش ماده ، یک شیار شبیه خط داشته و فاصله آن از مقعد کمتر از ۱٫۲ میلی متر است . 

نکته : این فاصله عنوان شده برای تعیین جنسیت در خرگوشهای تازه متولد شده بسیار کارایی دارد و بعد از آن نمیتوان دقیق به آن استناد کرد . بدین منظور با یکدست خرگوش را گرفته و روی ساعد یا پاهای خود قرار بدید . با دست دیگر و به کمک انگشت شست و اشاره ، با یکی دم خرگوش را گرفته و با انگشت دیگر بالای قسمت تناسلی را به عقب بکشید ( مانند تصویر زیر)

همانطور که در تصویر مشخص است سوراخی که نزدیک به دم ( پایین ) است مقعد و سوراخ بالایی اندام تناسلی حیوان می باشد .

vea88eulfy75qcl6n64.jpg

عکسهای زیر مربوط به سن ۵-۴ هفتگی خرگوش می باشد . 

در این سن ممکن است بین دو جنس اشتباه شود و باید بسیار دقت کرد ، آلت تناسلی خرگوش نر به صورت برآمدگی گرد است ولی خرگوش ماده شبیه یک خط و در آن حین مقایسه ، برجستگی مانند حیوان نر دیده نمیشود .

خرگوش نر

nhp0ohz3cxy5mwnue0ih.jpg

vcmt1uodo4l0r9dfboec.jpg

خرگوش ماده

3z7iqlpj81tl3r88m5k.jpg

7iryazgoh0ms3jfnt9cx.jpg

عکسهای زیر مربوط به سن ۸-۶ هفتگی خرگوش می باشد .

خرگوش نر

24vwiuyd5w5jx9wor7t.jpg

jxep0l4jm9fhx382hwk.jpg

z8zxgla7fuyh3qf5ivlj.jpg

wzgsmzeemn6tmcukjdn.jpg

خرگوش ماده

p698212qyk79w24taa9.jpg

ljfaedw1nqcf5xg1cgx1.jpg

عکسهای زیر مربوط به سن ۱۲-۱۰ هفتگی خرگوش می باشد . 

خرگوش نر

8le7msde1u4ddvxroz9.jpg

5kayumnez8pr3tp1m9l.jpg

خرگوش ماده

c7bbksgnok8knx3w9pvg.jpg

معمولا تا اینجای کار ( قبل از ۳ ماهگی ) سخت بوده و کار تشخیص کمی دشوار که با رشد حیوان مرحله به مرحله تعیین جنسیت آسانتر خواهد شد .

عکسهای زیر مربوط به خرگوش بالغ می باشد .
خرگوش نر
ppcppnxe5fhb6m9sa2j1.jpg

khoyks2ehrms541w42.jpg

2mda9robmru9mf6j9dx.jpg

c5zplnqcbn8fqt21zquu.jpg

خرگوش مادهkvb2qakyg3r54jluk02u.jpg

k97fsewrxsq2ljlm2s.jpg

ucb6m1b6ao70p8n92nzb.jpg

  • منابع :
    پرورش و بیماریهای خرگوش آنغوره تالیف دکتر سعید بدیعی اردستانی ( صفحه ۳۲ )
    پرورش و بیماریهای خرگوش تالیف دکتر عسگر زینالی و دکتر رسول روح الامین ( صفحه ۱۹۷ )
  • Rabbits For Dummies , Auther Connie Isbell & Audrey Pavia (صفحه ۲۷ )
    Reproductive Tract Of The Female Rabbit , By Ester Van Praag , Ph.d ( صفحه ا )
    webspace.webring.com
    www.fao.org

تعیین جنسیت در همستر

تعیین جنسیت همستر از روز اول تولد و با استفاده از اصل فاصله ی مخرج و آلت تناسلی امکان پذیره.البته برای تشخیص این فاصله نیاز به چشمانی با تجربه دارین.
این کار توصیه نمیشه.چون تشخیص جنسیت در روز اول تولد ضرورتی نداره،دلیل جدا کردن همستر های نر و ماده پدیده ی بارداری ناخواسته است که مسلما این اتفاق در روز اول تولد نمی افته..!
ضمنا این کار نیازمند لمس بچه همسترهاست که برای مادر و بچه ها استرس زیادی رو به وجود میاره.حتی ممکنه بوی دست شما روی بدن بچه همستر ها باقی بمونه ومادر نوزادان رو بخوره.فقط بدونین که از نظر تئوری این کار انجام شدنیه.


تعیین جنسیت همستر همستر

زمان توصیه شده برای تعیین جنسیت همستر ها دو زمانه:
یک-۱۴روزگی.چون در این زمان مو ها بلند نیست و غدد پستانی همستر ماده به خوبی قابل مشاهدست.وضمنا همستر ها هنوز بالغ نیستن.پس ازون تا یک ماهگی و رشد آلت تناسلی جنس نر و ماده،به خاطر بلند شدن مو ها تشخیص جنسیت به سختی صورت میگیره.

دو-۱ ماهگی:در این زمان اندام جنسی نر رشد کرده و تشخیص راحت تر از ابتدای تولد و ۱۴ روزگی صورت میگیره.در ادامه ۵ تفاوت جنس نر و ماده رو که به تعیین جنسیت در همستر ها از یک ماهگی به بعد کمک میکنه رو اوردم..

تفاوت اول:
فاصله ی بین مخرج تا آلت تناسلی

فاصله ی بین مخرج تا آلت تناسلی در همه ی گونه های همستر در جنس نر بیشتر از مادست..


تعیین جنسیت همستر همستر

تفاوت دوم:
وقتی از بالا به همستر نگاه کنیم در انتهای همستر های نر تحدب و برجستگی بیضه ای و در همستر های ماده یک انتهای بدن نوک تیز را میبینیم.(در حالتی که دم دیده نمیشه انتهای ماده گرد تر دیده میشه و برجستگی بیضه ای در انتهای همستر نر قابل تشخیصه)


تعیین جنسیت همستر همستر

تفاوت سوم:
در زمانی که همستر نر در حال جفتگیری نیست یا در اثر هوای سرد بیضه ها منقبض میشند..در این حالت وقتی از نزدیک به انتهای بدن همستر نگاه میکنین نمای یکسانی میبینیم.در این حالت تشخیص با شمارش خروجی های انتهای بدن همستر ممکنه.همستر نر دو خروجی داره،مخرج و آلت جنسیش،ماده ۳ تا داره،مخرج،آلت جنسی یا واژینا و مجرای ادراری.


تعیین جنسیت همستر همستر

تفاوت چهارم:
دیدن این پدیده گاها سخته..اما غیر ممکن نیست..در سطح شکم همستر های ماده غدد پستانی قابل رویت هستند در حالیکه در همستر نر این غدد مشاهده نمیشه.


تعیین جنسیت همستر همستر

تفاوت پنجم:این تفاوت خیلی کاربردی نیست،چون حالت مقایسه ای داره..با اینحال برای کامل بودن مطلب ذکرش میکنم..
ماده ها جثه ی بزرگتری نسبت به نر ها دارند.مثل شکل زیر.


تعیین جنسیت همستر همستر

منبع: mihanpet
تعیین جنسیت طوطی ملنگو

تعیین جنسیت طوطی ملنگو

تعیین جنسیت طوطی ملنگو

طوطی ملنگو به طور کلی یک طوطی با دو شکل جنسی است و جنس نر و ماده بالغ از نظر ظاهری کاملا از یکدیگر متمایز می باشند اما مسئله اینجاست که طوطی ملنگو نر در ۳ سالگی و طوطی ملنگو ماده در ۲ سالگی به بلوغ می رسند و پیش از این سن تشخیص جنسیت آنها مشکل خواهد بود .

اگر شما علاقه مند به تشخیص جنسیت طوطی ملنگو خود پیش از این سن هستید آزمایش (PCR (Polymerase Chain Reaction که بر مبنای تشخیص از طریق DNA می باشد بهترین و تنها راه حل می باشد که امروزه نیز از نظر اقتصادی یک روش مناسب است که در ۹۹٫۹ % نتایج درستی را اعلام می کند و امروزه شرکت های بسیاری این آزمایش را انجام می دهند و در عرض ۱ هفته تا ۱۰ روز به شما نتایج را اعلام می کنند.

طوطی ملنگو نر در سن ۱۷ ماهگی دارای یک طوق سبز رنگ با حاشیه ی سبز روشن و سیاه می گردد و قبل از این حتما باید از آزمون PCR استفاده کنید . اگر تمایل به آزمون DNA ندارید می توانید به رفتار طوطی خود توجه کنید ، طوطی نر ملنگو بال خود را به شکل قلب باز می کند و تعظیم می کند و مردمک چشمشان را کوچک می کنند.  سعی کنید با قرار دادن طوطی ملنگو خود در مقابل آینه واکنش آن را ببینید.

طوطی ملنگو ماده دارای پاهای ضخیم تری است و سر گردی دارد  و یک حلقه سبز روشن در اطراف گردنش دیده می شود.  هم چنین ملنگو ماده منقار برجسته ای ندارد . طوطی ملنگو ماده ، مانند طوطی نر نمایش اجرا نمی کند و مردمک چشمش را کوچک نمی کند.  این طوطی در حدود ۱ سالگی حلقه سبز روشن در اطراف گردنش را ظاهر می کند.

روش تعیین جنسیت کاسکو

روش تشخیص جنسیت طوطی خاکستری (کاسکو)

برای تعیین جنسیت کاسکو روش های مختلفی به کار می رود که برخی از انها علمی بوده و برخی نیز تجربی به هر حال ذکر این روشها خالی از لطف نیست:

۱)دقت در مشخصات ظاهری پرنده:
این روش تجربی است و نیاز به سالها اشنایی با ساختار فیزیکی پرنده دارد . افراد با تجربه معتقدند که شناسایی پرنده نر و ماده پس از سن ۱۸ ماهگی از روی مشخصات ظاهری امکانپذیر می باشد انها اظهار میکنند که طوطی نر سری مستطیلی شکل و منقاری بزرگ و بلند دارد در حالیکه طوطی ماده سری دایره ای شکل و منقاری کوچکتر و کوتاه تر دارد ، پاهای نر و رانهای ان مستقیم و کشیده است در حالیکه پاها و رانهای
ماده مستقیم نبوده و کمی خمیده بوده و به صورت منحنی باز است و این امر باعث میشود که پرنده ماده بتواند براحتی بر روی تخم ها بخوابد . ضمنا اگر عدسی چشم پرنده بیضی شکل باشد و در سمت منقار لکه سیاه کوچکی وجود داشته باشد پرنده نر و چنانچه دایره ای شکل و بدون لکه سیاه باشد پرنده ماده است . در پرهای کاسکوی نر ملانین بیشتری نسبت به کاسکوی ماده است یعنی پر های کاسکوی نر نسبت به
ماده تیره تر است.همچنین دم کاسکوی نر نسبت به ماده اش سرختر میباشد.این تفاوت موجود بین نرها و ماده ها وقتی مشهود است که طوطیهای مذکور پرریزی کرده و برای اولین بار پرهای دوره بلوغ انها در امده باشد .

۲)دقت در مشخصات دمگاه:
این روش نیز تجربی است البته کار چندان ساده ای نیست و نیاز به سالها تمرین و ممارست دارد . رنگ دم در کاسکوی کنگو (دم قرمز) ماده هر چند که سرخ است اما لبه های ان به رنگ خاکستری است و همچنین رنگ پرهای منطقه سینه از خاکستری تیره به خاکستری روشن در منطقه شکم منتهی می شود در حالیکه رنگ پرهای سرخ دم در کاسکوی کنگوی نر سرخ بوده و اثری از لبه های خاکستری در ان دیده نمی شود
و رنگ پر در منطقه سینه نیز خاکستری تیره است.

۳)روش ملامسه کمر پرنده:
این روش نیز تجربی است و برای این کار باید به ارامی انگشت خود را بر روی کمر پرنده قرار دهید ، اگر پرنده ماده باشد خم خواهد شد و اگر پرنده نر باشد خم نخواهد شد ، البته این روش هم ۱۰۰ در ۱۰۰ قابل اعتماد نیست.

۴)روش سوزن و نخ:
روشی تجربی است و متکی بر برخی اصول علمی.
یک عدد سوزن خیاطی به طول ۴ تا ۶ سانتیمتر اورده و نخ پلاستیکی سبکی را داخل ان میکنیم و در یک امتداد انرا میگیریم . پرنده را روی دست چپ گذاشته و سپس با دست راست نخ را به گونه ای بگیرید که سر سوزن در فاصله ۱ سانتیمتری دمگاه پرنده قرار گیرد و این کار را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه انجام دهید و برای اطمینان بیشتر چند بار تکرار کنید . اگر پرنده ماده باشد سوزن حرکتی دورانی به دور منطقه دمگاه خواهد
داشت و اگر پرنده نر باشد سوزن حرکتی رو به جلو و رو به عقب خواهد داشت.

۵)استفاده از روش اندوسکوپی:
روشی تخصصی است و در این روش با استفاده از دستگاه اندوسکوپی جنسیت پرنده تشخیص داده میشود . تعیین جنسیت کاسکوها به روش جراحی توسط دامپزشک انجام میشود . معمولا زخم ایجاد شده احتیاج به بخیه زدن یا مراقبت دیگری ندارد ولی حتما در این مورد با دامپزشک مشورت کنید.

۶)استفاده از کاریوتیپ کروموزومی:
روش تخصصی دیگری است که فقط به یک قطره خون پرنده نیاز است و توسط دامپزشک انجام میشود
.

برگرفته از سایت نیک صالحی

روش تعیین جنسیت مرغ عشق

به سه طریق میشه مرغ عشق نر رو از ماده تشخیص داد که فقط یک مورد جزیش رو شما میدونید عمرا اگه دو مورد دیگش تو عمر تون کسی به شما گفته باشه اون رو فقط پرنده بازای حرفه ای مثل من که چندین سال این کاره بودم میدونن ولی اشکال نداره من هر سه مورد رو کامل میگم

مورد اول

بالای نوکشونه

به قسمت بالای نوک مرغ عشق اگه توجه کرده باشین میبینید که ابی یا سفیده

نر ها:

نر در سبز وابی

رنگ بالای نوک کاملا ابی

نر رنگ سفید وزرد :رنگ نوک ابی روشن وابی تیره است

مرغ عشق نر male budgerigar
ماده ها :ماده سفید وزرد : رنگ بالای نوک قهوه ای یا سفید سفید بدون لکهماده رنگ سبزوابی

نوک سفید خالص یا یکم نزدیک ابی

وقهوه ایمرغ عشق ماده female budgerigar

مرغ عشق ماده female budgerigar

 

این را زیاد راه مطمئنی برای تشخیص نیست چون یه مرغ عشق هلندی یا همون زرد وسفید رو به این راحتی نمیشه تشخیص داد مرغ عشق هرموقعه از سال رنگ دماغشون یه طوره مثلا وقتی تخم میزارن قهوهایه رو زای عادی سفیده

راه دوم 

مولا درزش نمیره این شیوه نه تنها در مرغ عشق بلکه اکثر پرندگان صحت داره این را اگه مرغ عشق شما بالای ۲ تا ۳ ماه داشته باشه ۱۰۰ درصد جواب میده

ابتدا یک دست کش کلفت به دست تون کنید چون مرغ عشق گاز محکمی میگیره در اتاق وپنجره ها رو ببندید

یه دستتون رو بیشتردستکش نپوشید چون به اون دست برای لمس کردن احتیاج دارید با ارامش کامل مرغ عشق مورد نظرتون رو بگیریر حالا با دستتون قسمت مخرج مرغ عشق یا ( باسنش) رو لمس کنید اینجا دوتا استخونه این دو استوخون نشون دهنده همه چیزمرغ عشقه
اگه فاصله بین دو استخون کم بود واستخونها لاغر بودند بدون شک مرغ عشق شما نره
اگه استوخون کمی کلفت بود و فاصله بین اونا نسبتا زیاد بود اون مرغ عشق مادست. فاصله بین دو استوخون در ماده اون قدراهم زیاد نیست ولی به راحتی اگه شما دوتا مرغ عشق داشته باشین میتونید تفاوت رو احساس کنید این رو هیچ سایتی هیچ زیست شناسی وهیچ کسی تا کنون نگفته

روش تعیین جنسیت قناری

شناخت جنسیت قناری نر و ماده

قناری نر را با فاکتورهای مشروحه ذیل میتوان از قناری ماده تشخیص داد:

۱٫ ناحیه مخرج در نرها برجسته و دارای چین های مختصری است ولی در ماده هابه حالت مخلوطی شکل می باشد.

۲٫ نرها بطور کامل آواز سر می دهند اما ماده ها یا نمی خوانند و یا اندکی بطورکوتاه ، به خصوص در حالت مستی میخوانند.

۳٫ چشمان قناری نر شفاف تر از چشمان قناری ماده است.

۴٫ قناری نر دارای تحرک و شادابی بیشتر از قناری ماده می باشد.

۵٫ جمجمه قناری نر در ناحیه فوقانی پهن تر از ماده هاست.

۶٫ تنوع وترکیب رنگ درپرهای قناری نر زیباتر و شفاف تر است.

۷٫ زیر منقارقناری نر، کمی پف کرده می باشد و رنگ منقارش تیره تر از ماده هاست.

۸٫ جثه نر بزرگتر ازقناری ماده است.

بطور کلی میتوان گفت که علامت ظاهری در قناری ماده آماده( مطابق شکل) ، تغییر شکل در ناحیه مخرج است که به عقب کشیده میشود که در اینصورت شکم و پس قناری ماده ، حالت دوکی شکل به خود میگیرد.

تجربه نشان داده است که: اگرقناری را از سر در دست بگیریم، چنانچه دم خود را بالا متمایل نماید قناری ماده است و اگر دم خود را به پایین نگه دارد، قناری نر می باشد.

تعیین جنسیت در عروس هلندی

این روشها ۸۰ درصد درست میتونه باشه برای اینکه بارها دیده شده بعد از تولک رفتن پرنده رنگ و خطوط پرها تغیر کرده ، برای تشخیص صحیح تر باید به رفتار پرنده نیز توجه کرد :

نکته : این نشانه ها تا قبل از بلوغ قطعی نبوده و می توانند بعد از بلوغ تغییر کنند اما تا حدود زیادی می توانند ما را در تعیین جنیست کاکتیل مان راهنمایی کنند.
در نژاد نرمال گری تشخیص از سایر نژادها راحت تر است
مهمترین تفاوت نر و ماده در این نژاد وجود خطهای افقی بر زیر پرهای دم است ، پرنده ای که این خطوط افقی بر روی دم را داشته باشد به احتمال زیاد ماده است. به تصویر زیر توجه کنید :
( پرنده سمت راست نر و پرنده سمت چپ ماده است )

12968202761 تعیین جنسیت عروس هلندی عروس نر عروس ماده

دومین نشانه تیره تر بودن رنگ صورت است پرنده ای که رنگ صورتش روشن تر باشد به احتمال زیاد نر است . به تصویر بالا نگاه کنید . در تصویر زیر نیز خطوط افقی روی دم و تیره بودن صورت کاملا مشخص است.

نشانه بعدی وجود نقطه های سفید بر روی شاهپرهای اصلی است که از نشانه های پرنده های ماده است
این نشانه ها را درسایر نژادهای مخلوط رنگی نیز می توان دید اما درآلبینو ها و لوتینو ها این نشانه ها به خوبی دیده نمی شود

در مورد این نژادهایی که رنگ شان روشن است ، اولین راه شناسایی ، دقت به رفتار پرنده است
پرنده نر بالغ بلبلی میخونه، با نوکش روی سطوح سخت ضرب میگیره و چند قدم راه میره و میپره هوا تمام اونهایی که عروس نر داشتند این رفتار را دیده اند و میشناسند.

راه دوم که کمی سخت است اینه که به شاهپرهای اصلی نگاه کنی اگر بشه توی نور بهش نگاه کنید بهتر است اگر روی شاهپرها نقطه های روشن تری دیده بشه به احتمال زیاد پرنده ماده است و همینطور به پرهای زیر دم هم که نگاه کنی خطوطی افقی به صورت خطهای روشن تر دیده میشه که البته دیدن این نشانه ها در کاکتیلهای آلبینو یا لوتینو نیاز به تجربه داره ولی قابل دیدن است.

راه سوم فرم سر و منقار پرند ه است که این راه هم برای افراد با تجربه است که به علت زیاد دیدن و به دفعات متعدد دیدن می تونن تفاوت فرم سر و منقار را در پرنده تشخیص بدهند ، فرم سر در پرنده نر حالت مستطیلی شکل دارد ولی در پرنده ماده انحنا به سمت دایره بیشتر میل می کند …. در تصویر زیر یک پرنده نر دیده میشود
البته همانطور که قبلا گقته شد این روش برای کسانی که با تجربه هستند بیشتر کار آمد هست

12968206391 تعیین جنسیت عروس هلندی عروس نر عروس ماده

تصویر زیر یک کاکتیل ماده است فرم سر یا جمجه با پرنده نر فرق دارد

12968208013 تعیین جنسیت عروس هلندی عروس نر عروس ماده

راه چهارم اینه که یک پرنده ای که از جنسیتش مطمئن هستید مانند یک نرمال گری ماده را بندازید کنار این پرنده و از روی عکس العملی که نشان میده بتونی حدس بزنی که می تونه نر باشه یا ماده

در مورد نژادهای مخلوط نیز این قوانین صدق می کند در تصاویر زیر دو نژاد مخلوط نشان داده شده است در یکی که خطوط افقی زیر دم کام مشخص است و در دیگری این خطوط دیده نمی شود … این دو پرنده آلبینو نیستند بلکه یک نژاد مخلوط هستند که رنگ فیلی رنگ کم رنگی دارند

پرنده نر :

12968208011 تعیین جنسیت عروس هلندی عروس نر عروس ماده

پرنده ماده:

12968208012 تعیین جنسیت عروس هلندی عروس نر عروس ماده

اما تاکید میکنم تمام این راهها هم صد در صد نمی تونه جنیست را تعیین کنه چرا که موارد نقیضش هم دیده شده با اینحال این راهها ، روشهای رایجی است که با آن میشه جنسیت کاکتیل ها را(به خصوص در مورد آلبینو ها یا لوتینو ها حدس زد.

تعیین جنسیت در ایگوانا

تشخیص جنسیت در ایگوآناهای جوان بسیار دشوار است. در سن ۶ ماهگی تفاوتهای جسمی ظاهر شده و به سادگی می توان نر و ماده بودن این خزنده را از هم تفکیک داد.

نرها: به طور عمومی سایز و وزن نرها از ماده ها بیشتر است و در مناطق مختلف متفاوت است. نرها در زیر گونه برجستگی بزرگی دارند که به آن فلس بشقابی می گویند و تا ۳سالگی رشد نمی کند.
جمجمه و فک نرها نسبت به ماده ها بزرگتر می باشند.

در زیر رانهای آنها خلل و فرج های برجسته ای به چشم می خورد که در مجاور مخرج قرار دارند که در دوران جفت گیری مادۀ مومی شکل و بو داری از آنها خارج می شود که به وسیله آن ایگوآنای نر بر روی شاخه ها و صخره ها علامت گذاری کرده و نظر ماده ها را به سمت خود جلب می کند.

غبغب گاوی در نرها بلند تر و بزرگتر است. آلت تناسلی در نرها از ۱۴ تا ۱۶ ماهگی شروع به رشد کرده و قابل رویت می شود، قبل از این زمان برای تشخیص جنسیت می توانید در ۱۱ ماهگی با لمس کردن زیر دم در قسمت آلت تناسلی برجستگی کوچکی را احساس کنید که دال بر نر بودن ایگوآنا است. ایگوآناها تیغ هایی در پشت گردن دارند که به تاج پشتی معرف است این تاج در نرها بلند تراست. در ایگوآناهایی که از سوء تغذیه رنج میبرند این تاج از رشد خوبی برخوردار نمی باشد. کیست چربی که بر روی سر قرار دارد در ایگوآنای نر برجسته تر می باشد.

ماده ها: ماده ها دارای جثه، جمجمه، کیست چربی و فلس بشقابی کوچکتری نسبت به نرها می باشند و در زیر ران خلل و فرج ندارند. تاج پشت گردن و غبغب گاوی در ماده ها کوتاه است و یا فاقد آن می باشند.

تشخیص جنسیت در لاک پشت

آناتومی‌ لاک پشت‌ها متفاوت از سایر حیوانات خانگی است، مهمترین تفاوت آن، حضور دو لایه روی بدن آن‌هاست. لایه بالایی همان لاک حیوان است (کاراپاس گفته می‌شود) و لایه پایینی پیش سینه است (پلسترون گفته می‌شود). در حیوانات نر، پلسترون مقعرتر از حیوانات ماده است و از این طریق می‌توان جنسیت حیوان را تعیین کرد.

حیوانات نر اندازه بزرگتری نسبت به حیوانات ماده دارند و معمولاً نرها رنگین تر هستند (اگر لاک پشت نر و ماده را در کنار یکدیگر قرار دهیم تشخیص جنسیت آنها آسانتر خواهد بود). همچنین حیوانات نر دارای دم طویل تر و قطورتری هستند که می‌تواند به تشخیص جنسیت آنها کمک کند.