بیماری های رایج در ایگوانا

بیماریهای رایج در ایگوآنا ها

بیماریهای رایج در ایگوآنا

علائم بیماری در ایگوآنا
ایگوآناها نیز مانند تمام حیوانات ممکن است بیمار شوند و خوشبختانه اکثر بیماریهای رایج در این خزندگان قابل پیشگیری در مراحل اولیه می باشد.
که شامل بیماریهای انگلی و مشکلات کمبود ویتامین می باشد.
برای تشخیص بموقع بیماری صاحبان باید جانور خود را طوری از لحاظ ظاهری و جسمانی بشناسند که با رویت کوچکترین تغییر متوجه بیماری شده و برای درمان آن به دامپزشک متخصص خزندگان مراجعه فرمایند.

بیماریهای خارجی سوختگی
مهمترین سوختگی ها اغلب در نتیجه تماس ایگوآنا با منبع حرارتی بدون حفاظ می باشد. لامپ های گرمایی و حتی لامپ های UVB باعث سوختگی می شود. از آنجا که این لوازم برای محیط زندگی ایگوآنا لازم می باشد، باید حتما حفاظ داشته باشند زیرا همانطور که اطلاع دارید خزندگان موجوداتی خون سرد می باشند و به همین دلیل به منبع گرمایی بیش از حد نزدیک می شوند و پوست بدنشان در مجاورت با گرمای شدید آسیب می بیند که در اثر رسیدگی نکردن بموقع تبدیل به عفونت شده و در سطح بدن گسترش پیدا می کند. در این شرایط باید به دامپزشک متخصص مراجعه شود. حتی اگر این سوختگی به اندازه یک لکه و یا تاول سطحی نیز بود، بهتر است در این زمان صاحب هیچ گونه اقدامی انجام ندهد. تنها کاری که به صاحب حیوان توصیه می شود تمیز کردن زخم به وسیله بتادین و یا Nolvasan می باشد. ابتدا گاز استریل را با بتادین آغشته کرده و بسیار آرام و آهسته بر روی زخم گذاشته و بر میدارید و بعد از تمیز کردن زخم با دست به آرامی بر روی زخم لایه ای نازک از پماد آنتی بیوتیک میزنید.

خراشیدگی بینی
متاسفانه این بیماری در نتیجه قراردادن ایگوآنا در قفس است.
ایگوآنا برای رهایی از قفس تلاش می کند و پوزه خود را به شبکه و یا میله های قفس می کشد و صورت خود را مکرر به قفس می کوبد و این استمرار باعث ایجاد زخم بر روی پوزه و بینی حیوان می گردد. بهتر است دیواره های محلی که ایگوآنا در آن زندگی می کند از شیشه باشد و در محیط، مناطقی دور از دید برای مخفی شدن حیوان در هنگام ترس وجود داشته باشد، مانند تونل، شاخه و گیاهان مصنوعی انبوه و سخره تا در این مکان ایگوآنا احساس امنیت بیشتری پیدا کرده و کمتر رفتار عصبی از خود نشان دهد.

شکستگی دم 
همانطور که قبلا اشاره شد یکی از اندام دفاعی در ایگوآنا دم می باشد. ایگوآنا از این عضو مانند شلاقی استفاده می کند و با ضربه زدن توسط آن دشمن را از خود دور می کند. دم ایگوآناها بسیار حساس و آسیب پذیر می باشد و در زمان برخورد با شیئ محکم شکسته و یا قطع می شود.
ایگوآنا نیز مانند مارمولک های دیگر بعد از قطع شدن دم آنرا دوباره ترمیم می کند. این بازسازی در دوران کودکی سریعتر انجام می شود اما زمانی که ایگوآنا به سن بلوغ می رسد این روند بسیار کند تر انجام می شود و قطع شدن دم همراه با خونریزی شدید می باشد. در این زمان ایگوآنا به مراقبت زیادی احتیاج دارد و فقط دامپزشک می تواند دم شکسته را بانداژ و یا گچ بگیرد.

عفونت چشم
این عفونت به سبب ایجاد خراش در چشم صورت می گیرد. صاحبان ایگوآنا باید همیشه سلامت چشم حیوان خود را تحت کنترل داشته باشند.
چشم ایگوآنا باید بدون ترشح بوده و براق باشد در غیر این صورت خیلی سریع باید به دامپزشک مراجعه شود زیرا عفونت چشم باعث خساراتی جبران ناپذیر شده و موجب از بین رفتن بینایی در حیوان می شود.

یبوست
یبوست در ایگوآنا ها امری عادی نیست. و این بستگی به غذای روزانۀ ایگوآنا دارد. در این صورت ایگوآنا به صورت منظم عمل دفع را انجام نمی دهد. و عواملی که باعث یبوست می شود وجود انگلهای داخلی و یا خوردن مواد سخت مانند بسترهای نامناسبی که در زیر محیط خزنده ریخته می شود مانند: خرده چوب، شن، ماسه و دانه های ریز پلاستیکی و غیره باشد.
برای ازبین بردن این بیماری باید مکان زندگی ایگوآنا را تغییر داد و مواد کف قفس را تعویض کرد و ایگوآنا را با آب گرم روزانه حمام کرد زیرا این کار باعث تحریک روده شده و عمل دفع آسانتر و سریع تر صورت می گیرد. انجام تست انگل نیز بسیار ضروری است. خزنده را در معرض تابش طبیعی نور خورشید قرار دهید و خوراندن مواد ضد یبوست مانند: مقدار کمی روغن مینرال (mineral oil ) روغنی که به گربه برای حظم مو خورانده می شود ( cat hairball ) و ( petroleum jelly) داده شود.

استفراغ
ایگوآنا ها بصورت طبیعی استفراغ نمی کنند. کلا مارمولک ها به آسانی عمل قی را انجام نی دهند.
و در این حالت احتیاج به رسیدگی و مراقبت زیاد دارند. و این عمل می تواند به دلایلی مانند:
۱.خوردن مواد غذایی خیلی درشت.
۲. نداشتن دمای مناسب (پایین بودن دما) در محل سکونت.
۳. وجود غده و یا ورم چرکی در گلو و سیستم گوارشی.
۴. وجود بیماری های عفونی (باکتریایی و یا انگلی) صورت گیرد.

ازدست دادن اشتها 
زمانی که متوجه می شوید غذای ایگوآنای شما از مقداری که در قبل روزانه مصرف می کرده است کمتر شده باید به دنبال علت آن باشید.

بیماری انگلی
ایگوآنا حیوانی است مستعد بیماری انگلی، هم انگل داخلی و هم انگل خارجی.
ایگوآنایی که خریداری و یا تازه از طبیعت جدا می شود باید به مدت ۳۰ روز قرنطینه شود و حتما از نظر درمان ضد انگل توسط دامپزشک چکاب شود و تست مدفوع و خون از حیوان گرفته شود. تست از مدفوعی گرفته می شود که تازه باشد و از زمان دفع آن ۲۴ ساعت گذشته باشد.
در بدن ایگوآنا گروهی انگل بصورت طبیعی زندگی می کنند که با حیوان همزیستی داشته و وجودشان برای هضم غذا الزامی و حیاتی است. به همین منظور درمان ضد انگلی باید توسط دامپزشک متخصص خزندگان صورت گیرد زیرا ممکن است داروی که برای درمان ضد انگلی تجویز می شود انگلهایی را که با حیوان همزیستی دارد را نیز از بین ببرد.