سگ ها با یکدیگر همدردی می کنند

سگ‌ها هم مثل انسان‌ها و دیگر حیوانات، می‌تواند احساس‌شان را با دیگر سگ‌هایی که می‌شناسند به اشتراک بگذارند.

شروع به خندیدن کنید و دوست‌تان هم که کنارتان نشسته است به شما ملحق می‌شود. به تدریج می‌توانید تغییر چهره‌ی دوست‌تان را هم ببینید؛ صورت‌اش آرام آرام ظاهری شبیه به شما پیدا می‌کند. فقط هم خندیدن نیست؛ اگر خمیازه بکشید، افراد دور و اطراف‌تان هم خمیازه خواهند کشید. دانشمندان این حرکت را «سرایت احساس» (Emotional Contagion) نام‌گذاری کرده‌اند.

«سرایت احساس»، ساده‌ترین حالت همدردی است؛ یعنی توانایی تجربه‌ی احساس دیگران در افراد وجود دارد. با این حال، انسان‌ها تنها موجوداتی نیستند که می‌توانند به صورت خودکار و سریع احساس یکدیگر را بازسازی کنند. اورانگوتان‌ها، شامپانزه‌ها و بابون‌ها هم این توانایی را دارند.

محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که سگ‌ها هم توانایی فهمیدن احساس یکدیگر و بازسازی آن را دارند. بر اساس تحقیقات جدیدی که در نشریه‌ی Royal Society Open Science منتشر شده است، محققان بازی کردن ۴۹ سگ را به صورت ویدیویی ضبط و آن‌ها را بررسی کرده‌اند. از این تعداد سگ، ۲۶ عدد ماده و ۲۳ عدد نر بوده‌اند و سن آن‌ها هم از ۳ تا ۶ ماه متغیر بوده است. محققان سپس سگ‌ها را برای بررسی این موضوع که آیا می‌توانند در کمتر از یک ثانیه، حالت صورت یکدیگر را بازسازی کنند، ویدیوها را مورد مطالعه قرار دادند.

برای مثال، در ویدیویی که در پایین می‌بینید، سگی دهان‌اش را در حالت آزاد باز قرار می‌دهد. محققان می‌گویند که این سگ در حال علامت دادن به دیگری برای بازی کردن است. سگ مقابل هم در جا این حالت را تکرار می‌کند.

هفتاد و هفت درصد سگ‌ها توانستند به محض دیدن حالت‌های صورت مختلف در سگ مقابل‌شان، آن را بازسازی کنند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سگ‌ها هم مثل انسان‌ها و دیگر حیوانات، می‌تواند احساس‌شان را با دیگر سگ‌هایی که می‌شناسند به اشتراک بگذارند.

125171_986

منبع: Science Mag